Elias dop

I helgen som var döptes vår älskade Elias här i Valdemarsviks kyrka. Släkt och vänner var inbjudna och nästan alla kunde komma. Det blev ett dop som blev väldigt lyckat tycker jag. Elias gudmor var Rickhards syster Lina och gudfar var min bror Ted. Prästen som döpte Elias är en präst som tillhör familjen. Det är Rickhards systers svärfar, samt att han är en god vän till familjen. Han har även konfrimerat Rickhard, vigt oss och döpt Max. Vattnet som Elias fick döpas i tog vi med oss från Sydafrika. Rickhard gick ner till havet (Atlanten) när vi var i Kapstaden och hämtade vatten i en flaska som vi tog med oss hem till detta syfte. Tipset fick vi av familjen Tjäder som också adopterat från Sydafrika och som vi blivit vänner med. En fin tanke att Elias fick döpas i vatten från sitt födelseland. Dopet gick bra, Elias klev upp på en stol och böjde sig fram direkt som vi övat på. När sedan Gudjon  (som prästen heter) hade hällt lite vatten på hans huvud tog han själv lite extra med handen och hällde på hans huvud. Haha lilla busiga Elias. Så nu är han döpt Elias, Peter,Joachim, Emanuel Schröck. Istället för att gudfar eller gudmor läste något tände vi ljus för honom för lycka och välgång i livet. Jag hade tyvärr inte tanken på att jag kunde ha läst något istället, men hade jag gjort det skulle jag ha läst dikten nedan som är skriven av en adoptivmamma som adopterat från Kenya. Hon heter Cecilia Ekhem och dikten är så fin och känns ända in i hjärtat på mig. 
 
Den andra mamman
 
Hon som sörjde. Hon som bar
kunde inte komma nära
Kunde inte finnas kvar
ville se nån annan bära
Kunde ge ett liv en chans
den hon inte såg sig ha
Drömde att nån annanstans
skulle detta barn må bra
 
Tänk att jag fick plats i drömmen
blev den som får kallas mor
av ett litet barn i sömnen
får se växa och bli stor
stor i trygghet, kärlek samma
som om jag var den som bar
Jag som alltid är din mamma
Jag som alltid stannar kvar
 
(C.Ekhem, Nairobi, 2009)
 
En tanke som är levande för mig, så här är det. Det finns en annan mamma som inte kunde ha sitt barn kvar. Jag fick chansen (två gånger) att få ta hand om, älska och vårda två fantastiska barn. Jag kommer alltid vara eran mamma, jag kommer alltid finnas vid er sida och aldrig svika er. Jag kommer alltid och alltid stanna kvar. Älskar er så otroligt mycket mina fina söner, mina barn ❤ NU och för ALLTID 
 
Tack alla underbara för att ni var med oss på Elias dop och för alla fina presenter han fick ❤
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: